În momentul în care comisarul european pentru Justiție, VÄ›ra Jourová, s-a deplasat în California, în toamna anului 2017, pentru a se întâlni cu directorii Google și Facebook, se aștepta ca aceștia să exprime preocupări privind viitoarele reglementări ale Uniunii Europene în domeniul online. În schimb, și-a dat seama că deja aveau situația sub control. „Ei erau mai relaxați, iar eu am devenit mai nervoasă. Au bani, o armată de avocați, o armată de tehnicieni și așa mai departe”, explică Jourova.
„Bruxellesul vrea ca noul Regulament General pentru Protecția Datelor să oprească giganții din domeniul tehnologiei informaționale și partenerii acestora să exercite presiuni asupra clienților pentru a ceda controlul asupra datelor private în schimbul serviciilor. Uniunea Europeană ar vrea să ofere un exemplu pentru reglementările din întreaga lume. Dar unele restricții au un efect neintenționat: consolidează duopolul companiilor Facebook și Alphabet, proprietarul Google”, comentează editorialiștii Sam Schechner și Nick Kostov într-un articol publicat în The Wall Street Journal sub titlul „Cum sunt favorizate companiile Google și Facebook de noile reglementări europene pentru protecția datelor private / Marile companii din domeniul tehnologiei informaționale au avantaje, în timp ce micile firme de promovare online sunt supuse restricțiilor din cauza noii legislații UE”.
Noile reglementări UE, care în multe cazuri prevăd ca firmele online să obțină acordul privind procesarea datelor personale, vor intra în vigoare pe 25 mai. Modificările au generat preocupări în domeniul publicității digitale, în rândul firmelor de analize și platformelor de tranzacționare.
„Însă companiile Google și Facebook aplică la scară largă tehnici sofisticate, în contextul în care au nevoie de acordul a sute de milioane de utilizatori europeni care apelează zilnic la serviciile lor. Potrivit competitorilor, Google și Facebook implementează o interpretare strictă a noilor legi, stabilind standarde sectoriale dificil de îndeplinit de firmele mai mici”, precizează editorialiștii WSJ.
Spre exemplu, Google le-a transmis luna trecută proprietarilor de website-uri și dezvoltatorilor de aplicații că vor trebui să primească accordul clienților pentru reclamele personalizate, altfel vor fi excluși din sistem. La rândul său, Facebook a început să le ceară celor 277 de milioane de utilizatori din Europa acorduri detaliate privind accesarea datelor personale.
Companiile de publicitate în domeniul digital acuză că modul în care Google și Facebook interpretează noile reglementări le afectează activitățile, aducându-le în concurență directă cu firme mari.
În acest context, unele companii specializate în publicitate digitală au decis să se retragă din Europa. Firma Verve, care transmite reclame personalizate în funcție de criteriul locației, a anunțat că își va înceta operațiunile în Europa, închizând inclusiv sediile din Londra și Munchen, deoarece se teme că nu va primi acordul a suficienți clienți, a declarat directorul de marketing, Julie Bernard. La rândul său, compania Drawbridge a decis încetarea operațiunilor în Europa.
Firmele mici sunt preocupate că, în lipsa instituirii unui alt sistem pentru publicitatea digitală, vor fi forțate să se adreseze companiilor mari precum Google și Facebook, cu care sunt în concurență. Acest lucru va conduce la creșterea cotelor de piață ale firmelor mari.